Odpolední spánek u dětí

Děti potřebují několik věcí pro zdravý vývoj. Je to čas, láska, podněty úměrné jejich věku a pravidelný odpočinek. Aspoň podle mé zkušenosti. Dcera (4 roky) i syn (2 roky) spávají pravidelně po obědě. Vincent vždy téměř na 2 hodiny. Lilka už jen několikrát do týdne. A když jo, spí kratší dobu. Tento rituál chci udržet co nejdelší dobu. Jsem přesvědčená, že jejich mozek funguje po každém spánku o něco líp.

Denní rituál našich dětí

Dovolené typu mateřská a rodičovská jsem překročila sloním krokem. Nebo 100 slepičími. Tedy nenastoupila jsem do zaměstnání, ale do příjemného rodinného byznysu. Ani jedno z dětí nebylo ochuzeno. Když nebyla máma, byl táta. Někdy babička. Žádná chůva, i když u první dcery jsme tuto možnost zvažovali. Lilka nás rychle přesvědčila o tom, že ji nikdo jiný, než my 3, hlídat nebude. 🙂

O to důležitější byl a je pravidelný režim. V rámci možností. Odpoledne chodí spát obě děti. Ať si mozek odpočine, ať si odpočinou rodiče. Prací pro klienty. A nově i prací na zahradě.

Bylo to drsné

Vzpomínám si na jedno odpolední uspávání Lilky. Neuvěřitelně se vztekala. Věděla jsem, že když ji nechám být, neusne a bude otravná jak svítiplyn. Nehledě na to, že mě nečekalo pečení bábovky nebo Sama doma, ale pracovní povinnosti. I když to nebylo jednoduché, jsem této sobecké motivaci vděčná.

Tenkrát jsem neustoupila a zůstala v posteli ležet s Lily Andulou, dokud se nevyvztekala. Padla únavou za chvíli. Byla jsem s ní, neodešla jsem. Přiznávám, že je to něco, z čeho jsem se bála ustoupit. A jsem ráda.

Proč je odpolední spánek důležitý?

Nevím, zda se opřít o studie či o praxi, kterou zažívám doma. Samozřejmě to druhé je mi bližší. Vidím, že se po odpoledním spánku smějí, jsou připravené zažít nová dobrodružství. Zkoumají, jezdí na motorce, honí zvířata, mají fantazii. Když jsou unavení a nevyspalí, je to otrava pro všechny. Nudí se, nedomýšlejí svá konání, bloumají od ničeho k ničemu.

No a nějaká studie tvrdí, že dětem odpočinek pomáhá s jejich učením tím, že jim zvýší výkon mozku.

„Když mají děti odpolední siestu, výrazně lépe vykonávají vizuálně-prostorové úkoly odpoledne a následující den, než když jim odepřete odpočinek.“ Přečtěte si Afternoon naps’ aid children’s learning.

Pediatři poukazují též na to, že nevyspalé děti jsou podrážděné, snadno zapomínají a mnohdy se paradoxně projevují výraznou hyperaktivitou. „To se týká zvlášť mladších dětí, u nichž mohou důsledky nedostatku spánku skutečně napodobit tzv. ADHD – syndrom nepozornosti s hyperaktivitou,“ tvrdí doktorka Nevšímalová „Nedostatečný spánek tedy může navodit poruchy chování, nálady, emocí a negativně ovlivnit i výkonnost dítěte a jeho školní prospěch.“

Zdroj: Děti, které málo spí, mají horší prospěch i paměť

Rušivé elementy u odpoledního spánku

Při spánku ve dne bývá většinou světlo. Nezapomeňte aspoň na částečné zastínění. Nekrmte děti sladkostmi, ať vám nejančí. Pokud hltaly nějaký dětský televizní pořad, dejte jim nějaký čas, ať se dostanou do reality a před spánkem zklidní. Hluk z ulice je při usínání odpoledne velmi nepříjemný. To byl také jeden z důvodů, proč jsme chtěli mimo civilizaci, na samotu.

Úplná miminka vs. batolata a divočáci

U mimin je to v jistém ohledu jednodušší. Tedy když najdete způsob, jak je co nejpříjemněji uspávat a nenutíte je ležet v postýlce se šprušlemi. Obě naše mimina na odpolední spánek často vozila babička. Byla to jistota, že usnou.

S Vincou jsem také často pracovala v manduce, nechal se uhoupat docela rychle. Pracovala jsem ve stoje, což je zdravé. A koupili jsme také závěsnou kolébku, na tu vzpomínám ráda.

Batolata se vzdorem jsou vůbec nejhorší! Jak na ně? Zůstaňte s námi. 🙂

Vincent v závěsné kolébce

Jak na odpolední spánek?

Přečtěte si 6 tipů, jak na to. Nehledejte v tom zázraky, ani žádnou volbu našich dětí. Jednou to jejich 100% volba bude. Na starší dříve, než později. Ale dokud není, snažíme se tahle nepsaná pravidla dodržovat.

1. Kdo bude spát, zažije dobrodrůžo

Do postele se žádnému nikdy moc nechce. Nebo to aspoň nepřizná. Lákáme na dobrodružství a plán, který na ně čeká po relaxu. Říkáme si, co si přečteme, co si dáme dobrého, jak se postaráme o zvířata nebo jak si zabobujeme (doufám, že už nás brzy čekají jiné, než jen zimní radovánky). Funguje to. Aspoň u dcery to vidím. Ví, že čím dříve usne, tím dříve vstane a bude legrace.

2. Nečtu nic, prťata!

Před odpoledním spánkem pohádky nečtu. Před tím, než se převlíknou, tak občas ano. Ale po převlečení v posteli už ne. Když jsem to zkoušela, starší s napětím poslouchala a menší řval. Spát se jim rozhodně nechtělo. Pohádky mají večer, kdy je na to čas.

3. Hračky jdou také spinkat

Ukládáme všechny hračky, se kterými se hrálo dopoledne, na své místo. Jdou spinkat. Věřím, že děti musí v těchto chvílích pracovat s uvědoměním, že přichází odpočinek. Něco, z čeho asi žádný prcek nejásá, dokud nepadne ústy přímo do jídla nebo do hraček.

Dětská únava

4. Stínění do dětského pokoje

Zastínění oken je moje libůstka. Kdekoliv a kamkoliv přijedeme. Když nejsou závěsy, hledám ručníky nebo třeba protisluneční folie na okna. V novém 100 letém domě zatím pátrám po vhodném zastínění do dětského pokoje.

Rozhoduji se mezi látkovými závěsy z bavlněného modrotisku. Nebo nad něčím modernějším. Poptala jsem několik firem ohledně řešení. Odpověděli mi ze společnosti SUNSYSTEM, s tím, že:

„Do dětského pokoje doporučujeme odolnější typy stínění a taktéž praktické tzn. například PLISÉ / DUETTE. Další jsou velmi praktické den a noc rolety nebo klasické látkové rolety. Ohledně motivů záleží na vkusu zákazníka, požadavků a jiného. V nabídce jsou i látky s lepší odolností proti nečistotám nebo antibakteriální látky. Nejodolnější a nejvíce praktické jsou právě plisé a duette. Určitě ne klasické hliníkové vnitřní žaluzie, které jsou nepraktické.“

Plissé žaluzie, které koupíte u SUNSYSTEM

V domě máme okna a okýnka různých velikostí, nic standardního. Pan Lukáš Mičo ze SUNSYSTEM mě ubezpečil, že: „Záleží na způsobu montáže, ale ve většině případů zastíníme cokoliv. Plisé je talent na jakýkoliv tvar okna vč. trojúhelníků, lichoběžníků, kruhů a jiného. Klasické rolety jsou pouze na pravoúhlé tvary.“

Náš dům v jižních Čechách

No já bych moc ráda, kdyby šly ty plissé v modrotisku. To je asi nemožné, že? 🙂

5. Běhejte a skákejte

Ano, proto jsme šli do domu se zahradou. Ne rovnou jako prkno, ale na členitou a rozlehlou. Každý den jdeme ven dopoledne i odpoledne. Na zahradu nebo kolem zahrady nebo až do lesa.

To se nám v panelákově nedařilo. Nebavilo mě trávit čas na hřišti a pozorovat děti s ostatními maminkami. Vím, tenhle čas není o mě, ale o dětech. Přesto mě uspokojuje víc, když vidím děti ve volné přírodě. Pohyb děti bezpochyby unaví.

6. Jen pozitivně!

Možná to nejdůležitější. Ať máte či nemáte stínění, plán na odpoledne nebo je všude kolem binec… nevadí. Snažte se být pozitivní. Myslete pozitivně, předávejte dobrou náladu dětem. Dost často to bývá těžké. Vždy to zkuste, zas a znova. Děti to zkusí také. A určitě najdete cestu ke společnému porozumění.

Máte nějaký další tip? Pište do komentáře.

Přidejte komentář

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Děti Zvířata
5 nejlepších čajů pro děti
Takže kamna tu byla a zase budou? Jupí :)
Jak ve starém domě ušetřit energii?
Recept z Cukrfree – Domácí kokosové tyčinky
Byliny a rostliny
5 nejlepších čajů pro děti
Zahrada v lednu aneb mentální příprava na první sezónu
3 tipy proti stresu – pro kočky a hlavně pro lidi
Recepty - Adamovo vaření
5 nejlepších čajů pro děti
Recept z Cukrfree – Domácí kokosové tyčinky
A tak jsem si zavařila. Ale ne na zdravější jídlo (2. díl)
Cvičení Přírodní kosmetika
Proč vzniká bolest zad a co od ní pomůže?
5 nejlepších čajů pro děti
První výroba domácích tablet do myčky
Darujte radost dětem v Krabici od bot
Zavolala jsem do Indie a bylo to (vo)ono!
Robert a Lenka: Podnikejte profesionálně a zdravě
Dítě vnímám jako velký dar, autismus je ale průšvih
Takže kamna tu byla a zase budou? Jupí :)
Jak ve starém domě ušetřit energii?
A tak jsem si zavařila. Ale ne na zdravější jídlo (2. díl)
Chceme zdravější jídlo do školky (1. díl)
Zahrada v lednu aneb mentální příprava na první sezónu