Co je to servitizace?
Servitizace je ekonomický termín, který označuje změnu průmyslové výroby. Servitizace klade důraz na přesun od zvyšování spotřeby k lepšímu pochopení potřeby. Zjednodušeně řečeno, od kvantity vyrobeného a prodaného zboží ke kvalitě nabízených služeb.
Tato významná změna nepřišla zčistajasna. Jde o reakci na trendy, které zásadním způsobem určují směřování společnosti v rozvinutých ekonomikách – rozvoj nových smart technologií, potřeba kvalitnějších služeb či zvyšující se důraz na udržitelnost.
Servitizace jako pozitivní změna spotřebního průmyslu
Fyzický majetek přestává být symbolem prestiže, a stále častěji je naopak vnímán jako ekologická zátěž. Lidé už proto nepotřebují vlastnit, ale mít k dispozici řešení, a nové auto tak rádi vymění za možnost dostat se jednoduše, bezstarostně a zeleně z bodu A do bodu B.
Průmyslová výroba řídící se principy servitizace tedy vnímá svůj produkt nikoli jako věc určenou k prodeji jednomu zákazníkovi, ale jako službu. Ano, ono slůvko „servitizace“ pochází ze slova servis – služba.
Servitizace je tedy propojením průmyslové výroby a služeb. Tyto firmy přechází od klasického prodeje produktů k jejich pronájmu a k nabízení komplexního řešení jako hodnoty navíc.
Výhody servitizace
Trend servitizace přináší výhody pro všechny zúčastněné strany – pro zákazníky, firmy a v neposlední řadě pro naši planetu.
Pro firmy: Poznejte své zákazníky a buďte o krok vpřed
Firmy působící v zastaralém a složitém řetězci dodavatelů, subdodavatelů, výrobců, velkoprodejců, maloprodejců a (ne)autorizovaných servisů, zcela logicky nemají žádný kontakt s koncovým zákazníkem. Nemůžou tak ovlivnit, jak jejich image pošramotí třeba nekompetentní opravář či nepříjemný prodavač.
Naopak firmy, které se již servitizací zabývají, mají celý životní cyklus výrobku pod vlastní odbornou kontrolou a potřeby kupujícího znají „z první ruky“. Budují si tak se zákazníkem loajální vztah, a navíc si zvyšují vlastní konkurenceschopnost tím, že dokáží mnohem dynamičtěji reagovat na nové trendy a své produkty inovovat.
Přidané služby jsou navíc pro firmy dalším zdrojem příjmu. Finanční výhody servitizace jsou nesporné a do budoucna budu ještě významnější. Obzvláště mladá generace dnes totiž zavrhuje neudržitelný koncept schraňování zbytečného majetku – tedy ta generace, která za pár let bude hlavní kupní sílou, a pro kterou již servitizace bude samozřejmostí.
Pro zákazníky: Nekupujte věci, ale řešení
Díky servitizaci má zákazník mnohem širší možnosti výběru – nemusíte si například kupovat jedno malé auto s nízkou spotřebou, když tu a tam potřebujete převážet velká břemena. Prostě si vyberte to auto, které je pro vás zrovna nejvhodnější.
Nemusíte přemýšlet, jaký produkt budete potřebovat za deset let, či jak se o něj starat. Díky servitizaci máte míň starostí i míň harampádí. A jednu skutečně užitečnou službu, která vychází z vašich potřeb.
Pro planetu (a příští generace): Šetřete životní prostředí
Ohromným benefitem servitizace průmyslu je ekologická šetrnost a udržitelnost tohoto přístupu. Díky opakovanému využívání jednoho výrobku se snižuje množství zbytečného odpadu i ekologicky náročné výroby.
Všechny produkty se opravdu využijí a neleží po prvním použití ladem někde ve sklepě. Výrobci jsou navíc nuceni dbát na maximální možnou kvalitu svých výrobků – v servitizaci není prostor pro levné zboží, které se rychle rozbije a putuje na skládku.
Co všechno už můžete sdílet a pronajímat. Aneb ne vždy jde o servitizaci
Jako jednotlivec – zejména ve větších městech – můžete už sdílet téměř cokoli. Byty, auta, kola, oblečení, knížky, nářadí či sportovní náčiní.
Proč kupovat vrtačku, nebo štípačku na dřevo, když ji potřebujete jednou za rok? Využijte např. půjčovnu nářadí nebo knihovnu věcí. Přes appku si pak půjčte kolo a hurá na „swap“, kde si zdarma vyměníte své staré oblečení za jiné „sekáčové“ vychytávky.
Do práce jedině půjčené
Pro firmy také existuje mnoho způsobů, jak snížit spotřebu zdrojů i množství odpadu. Třeba hospodští to znají už delší dobu – podepíšete smlouvu s pivovarem, a ten vám kromě prodeje piva zajistí i výčepní zařízení včetně pravidelného servisu, případně i sklenice či ubrusy atd.
V kancelářích je častou praxí půjčování techniky, zejména pak kopírovacích strojů a tiskáren. Firmy, které kdysi kopírky pouze vyráběly, je dnes pronajímají a zákazníkům dodávají i tonery nebo například papír. U pronajímání aut formou operativního leasingu lze podobně využít například služeb pojištění, zakoupení dálniční známky, údržby či tankování a mytí.
Nezapomínejte na pracovní oblečení
Výrobní závody si můžou například pronajmout pracovní oblečení či ochranné pomůcky pro své zaměstnance. U nás tuto komplexní službu nabízí firma Lindström.
Jak ovšem upozorňuje konzultant a lektor Libor Friedel, mezi servitizací a pronájmem existuje poměrné tenká hranice. Firma Lindström oblečení nevyrábí, ale „pouze“ navrhuje, sváží a dováží, ekologicky čistí a opravuje. Princip ale zůstává stejný: každý kousek je maximálně využitý a zaměstnavatel nemá s oblečením zaměstnanců vůbec žádnou starost.
Servitizace – to je krok k čisté mysli a zelené budoucnosti. Když se zbavíte přebytečných věcí, uklidíte si nejen doma či na pracovišti, ale i v hlavě. A hlavně tam, kde to vidíte nejméně, ale jednoho dne pocítíte nejsilněji – v přírodě.