V kuchyni se válí nádobí, obývák je plný hraček a vy sedíte mezi kostičkami, po sté stavíte věž a modlíte se, aby už byl večer, mohli jste uspat dítě, uklidit a uvařit na další den?
Existuje řešení: Zapojte děti do běžných činností. Je to jednodušší, než se zdá.
Dva rozdílné světy
Naše potřeba mít doma alespoň částečně uklizeno se zcela míjí s potřebami našich malých ratolestí. Jejich touha objevovat svět, vše brát do rukou, prozkoumat a pak nechat ležet na místě, kde to zcela jistě neleželo, nás občas dokáže vytočit.
Neustálý kolotoč
Večer děti uspat, uklidit věci a uvařit na druhý den. Usnout vyčerpáním, ráno se probudit a začít nanovo. Denně se uklidňujete vidinou, že jednou z toho děti vyrostou…
Nenechte se ošálit
Ony z „toho“ zcela jistě vyrostou. Otázka však je – jaké budou?
Přes den si s nimi hrajete, věnujete jim svou pozornost a na sebe nemyslíte. V kolotoči povinností zapomínáte, že by bylo dobré dětem ukázat kousek reálného života.
Poodhalit trochu toho úklidu v domácnosti. Ukázat realitu špinavých ponožek a vaření nádobí. Aby pak, až z „toho“ vyrostou, nebyly udivené, že po nich chcete v domácnosti přiložit ruku k dílu. Proč by vlastně měly, když nikdy nemusely?
Změna je žádoucí
Odhoďte svoje stará přesvědčení a vzorce, jež si nesete.
Myslet si, že děti jsou na některé věci malé a tak to raději uděláte za ně, je nejkratší cesta k tomu, že nebudou samostatné. A pak, až jim bude deset, a samostatnost se po nich bude vyžadovat, se budete divit, že to neumí a nebo dělat nechtějí.
Pojďte tyto vzorce zbořit. Zapojte děti do běžných činností. Za pár let se budete radovat, jak samostatné a úžasné ratolesti máte.
Malá opička
Naše malé děti jsou přibližně do tří let pomyslnou opičkou a napodobují vše ze svého okolí. Od chování dospělých až po běžné zvyky v životě.
V tomto období je ten nejlepší čas zapojit děti do běžného chodu domácnosti. Trpělivost a láska, kterou dětem v tomto období věnujete, se vám v budoucnu nesčetněkrát vrátí.
Kde a jak začít?
Místnost, ve které můžete (kromě dětského pokoje) zapojit děti, je kuchyň. Ta skýtá nepřeberné množství činností, jež zvládnou i nejmenší.
Zábava až na prvním místě
Kromě již zmíněné samostatnosti děti (skrze činnosti v kuchyni) podpoříte v rozvoji jemné a hrubé motoriky, prohloubte cit pro estetičnost, podpoříte jejich sebevědomí a upevníte společné vztahy.
Děti budou ze společných aktivit nadšené a vy zabijete dvě mouchy jednou ranou.
Možná víte, o čem mluvím a děti běžně do chodu domácnosti zapojujete. Pak se nechte inspirovat – třeba objevíte něco, co ještě společně neděláte.
Ukaž mi, jak se to dělá
Než se dítě nadšeně vrhne do činnosti, bude vás bedlivě pozorovat. Potřebuje totiž zjistit, jak to děláte. Až poté přechází do fáze aktivity. Bude tedy na místě, pokud při společných činnostech budete pohyby provádět o něco pomaleji než obvykle. Dítě tak dostane čas pro prozkoumání jednotlivých kroků a lépe je pochopí.
Připravte se na to, že nebude vše hned dokonalé
Zde platí, že učený z nebe nespadl. Buďte trpěliví a nechte dítě činnost opakovat. Sami pozorováním zjistíte, že talíř, který jste před měsícem museli mýt znovu, je dnes úplně čistý. Dítě se opakovaným prováděním činností zdokonaluje, stejně jako vy.
Dejte mu prostor se vše naučit a hlavně z toho mějte radost. Pro dítě jsou společné chvíle při vaření a úklidu zábava. Je přece s vámi!
Kuchyň přístupná dětem
Nechytejte se za hlavu – není potřeba kuchyň přestavět a udělat z ní prostor s hračkami. Naopak. Cílem je, aby pro dítě byla přístupná a mělo k dispozici reálné věci. Jen tak se seznámí s náčiním a bude vědět, jak se používá.
Učící věž
Pokud máte děti malé a nedosáhnou na kuchyňskou linku, můžete jim pořídit učící věž. Ta je inspirovaná pedagogikou Montessori a podporuje samostatnost dětí. Co to je Montessori si můžete přečíst zde.
Stojí však nějaké peníze a není pro vás nutnou pomůckou. Bohatě postačí pevné schůdky, ze kterých děti na linku dosáhnou a při případném pádu si zbytečně neublíží.
Co je ostré, nepatří dětem do rukou
Máte strach, že se dítě poraní o ostrý nůž? Můžete mu pořídit nože speciálně určené pro děti nebo mu do rukou dát tupý.
Osobně si myslím, že je rozdíl v tom, pokud vám pomáhá tříleté dítě nebo předškolák. V šesti letech by možná bylo dobré, kdyby dítě vědělo, že nůž je ostrý a může se o něj zranit. Nebude pak neopatrné při manipulaci s ostrými předměty. Věřím, že si poradíte.
Plastové nádobí a jiné vymoženosti
Na trhu existuje nepřeberné množství pomůcek pro děti. Do kuchyně třeba plastové nádobí, zdobené zástěry, malé kuchyňky a poličky. Nic z toho doopravdy nepotřebujete.
Pokud jste ochotni oželet rozbitý talíř (mimochodem – dítě se alespoň naučí s košťátkem a lopatkou, což je další životní zkušenost), není potřeba žádné speciální věci pořizovat. Použijte selský rozum, to je beztak nejlepší.
A jaké aktivity můžete dělat?
Začít můžete prakticky s čímkoliv. Ať už je to loupání brambor nebo utírání umytého nádobí. Pro inspiraci přináším pár netradičních aktivit:
Uklízení nádobí z myčky
Vyndat nádobí a roztřídit ho. Skleničky, talíře, příbory – vše má v kuchyni své místo. Dítě může věci podávat, vy je skládat do polic.
Co mu dát na zem košík na příbory? Vidličky, lžičky, lžíce i nože, to je zábava! A můžete u toho procvičit i mluvu. Spousta dětí vyslovuje „žička“, místo lžička. Hned máte důvod navíc.
Společné vaření
Omývání, loupání, krájení či míchání. Všechny tyto aktivity procvičují jemnou motoriku a rozšiřují dítěti svět. Najednou zjistí, jak vypadá okurka před oloupáním. Rajče je kulaté a měkké? A mrkev tvrdá? A mouka se sype všude okolo? Hepčík. Tolik vůní a chutí!
Slavnostní oběd
Co všechno patří na stůl? Ubrousek, příbor, prostírání? Sklenice na vodu, hluboký talíř na polévku a ten mělký na co? Doprostřed stolu dáme květinu, kterou jsme společně natrhali na procházce. To je nádhera!
Nechť dítě zapojí svou fantazii a vy se cítíte rozmazlovaní. Společný oběd může být zábava.
Zdobíš, zdobím, zdobíme
Perníčky na Vánoce, ovocná buchta nebo zeleninový salát? Nechte dítě naaranžovat jídlo – váš malý kuchař se hned bude cítit důležitě. A zdobené jídlo přece jen lépe chutná.
Hrnky a talíře potřebují mýdlo
Stejně jako my se myjeme,tak i nádobí potřebuje sprchu. A protože nemá nožičky, musíme mu pomoci. Vysvětlete dítěti, proč je důležité, aby si po sobě nádobí odneslo a případně ho dalo i do myčky či umylo a uklidilo. Děláte to přece také.
Čas, který vám pak zbyde, můžete strávit společně jinými aktivitami.
Tip: Oblečení se samo nevypere, nevyžehlí a neposkládá. A hračky v pokojíčku neumí létat. Zapojte dítě všude, kde to jde. Nezapomeňte, že pro malé dítě je to zábava. V deseti letech už to bude nuda.
Nemějte přehnaná očekávání
Zapojení dětí do chodu domácnosti přináší svá rizika. Ze začátku můžete mít pocit, že je doma více nepořádku než předtím. Je to zcela normální.
Zhluboka se nadechněte a vydechněte. Je to součást procesu. Ani vy jste nebyli mistry na úklid, když vám byly tři roky. Pravděpodobně to za vás dělali rodiče.
Mějte na paměti, že stejně jako vy, i dítě dělá v daný moment to nejlepší, co umí. Podporujte své potomky v rozvoji, mějte radost, že se učí a užívejte si společně strávené chvíle. Koneckonců na ně budete jednou vzpomínat s nadšením.
Společné zážitky vám nikdo nevezme.