Qi-gong – cesta k rovnováze

Qi, čteno „čchi“ je životní energie. Podle starověké čínské filosofie je qi podstatou veškeré existence světa kolem nás. Existují dvě formy této energie – yin, která vychází ze Země a je spojována s chladem, vodou, tmou, či smrtí a yang, která proudí ze Slunce a spojována je s teplem, ohněm, světlem a životem.

K tomu, aby vznikl život, je potřeba obou těchto druhů energie a jejich dokonalá rovnováha je podstatou zdraví a pohody. A právě k dosažení této rovnováhy vede cvičení qi-gong. 

Co je to qi – gong?

Qi-gong, nebo také čchi-kung, je více než 2500 let staré učení pocházející ze starověké Číny. Jde o systém cvičení a meditace, používaný jak v tradiční čínské medicíně, tak například při tréninku bojových umění. Název se skládá ze dvou slov – „qi“ znamenající energii proudící tělem, jejíž rovnováha je podle tradiční čínské medicíny základem zdraví a „gong“ neboli kultivace, či umění.

V doslovném překladu jde tedy o umění kultivace životní energie.

tuhykorinek-cviceni-qi-gong

Cvičení qi – gong na břehu norského fjordu

Jak to vypadá v praxi?

Největší částí praktik, které qi-gong zahrnuje, je cvičení pohybů, které podporují proudění energie v těle, pomáhají nabírat chybějící energii a naopak se zbavovat energie přebytečné. Jde vlastně o meditaci ve stoje, meditaci v pohybu, kdy se člověk maximálně soustředí pouze na správné provádění jednotlivých pohybů v daném okamžiku a proudění energie.

Rozhodně se ale nejedná o nic, co by nezvládl naprosto každý. Qi-gongu existují desítky, ne-li stovky druhů, z nichž některé se svou fyzickou náročností blíží tréninku bojových umění. Většina stylů tohoto cvičení byla ovšem vyvinuta tak, aby je mohl cvičit doslova každý, od malých dětí, až po důchodce.

Většina základních pohybů se provádí v základním qi- gongovém postavení, kdy nohy jsou rozkročeny na šíři ramen, špičky směřují přímo dopředu, kolena jsou mírně pokrčená, pánev podsazená, záda i krk rovné a jazyk se dotýká tvrdého patra těsně za předními zuby. Postoj musí být naprosto uvolněný, tělo by mělo být schopno stát samo, téměř bez zapojení svalů. Jakmile jsme v tomto postavení, můžeme začít s jednotlivými cviky.

Dejte tomu čas

Když jsem s qi-gongem začínal, neustále jsem se soustředil na to, zda cviky provádím správně, zda nejsou moc rychlé, či naopak moc pomalé a tak dále. Nechápal jsem, jak se člověk má při tom všem ještě uvolnit, natož se soustředit na nějakou energii.

S cvičením jsem začal jednak ze zvědavosti, zda nějaká ta energie opravdu existuje a zda je možné s ní nějak pracovat, jednak proto, že studium medicíny bylo často zahlcující a ubíjející a já jsem si potřeboval vyčistit hlavu a relaxovat.

I proto mě na začátku trochu štvalo, že všichni ostatní při cvičení vypadají tak klidně a v pohodě a já musím přemýšlet nad každým prováděným pohybem. Postupem času jsem se ovšem do pohybů dostal, pochopil jsem, že je sice velmi důležité provádět pohyby správně, ale také je naprosto nezbytné, aby člověk během cvičení relaxoval a na chvíli přestal přemýšlet.

Právě pekelné soustředění se pouze na pohyby rukou a těla pomůžou zapomenout na každodenní starosti a v okamžiku, kdy pohyby zvládáme bez přemýšlení, nezbude v hlavě nic, na co by bylo třeba myslet. A tehdy to přichází. Stav meditace. Tehdy začínáte skutečně fyzicky vnímat energii qi.

Ne jen o pohybech je qi – gong, aneb síla dýchání a vizualizace

Kromě pohybů a postojů, které jsou základem cvičení qi-gong, existuje celá řada technik prováděných v sedě, obsahujících různá dechová cvičení a vizualizaci energie. Jedním z mých nejoblíbenějších cvičení tohoto rázu je tzv. čištění orgánů. Podle tradiční čínské medicíny je ke každému orgánu přiřazena jedna barva a tuto barvu má i energie tohoto orgánu. Běžným fungováním se orgány zanáší a snižují se tak jejich funkce.

A právě tato technika slouží k jejich pročištění a tím předcházení možným problémům. A jak to tedy vypadá? Sedíte v co nejpohodlnější poloze, ovšem s rovnými zády, na židli, nebo bez. Nikde by nemělo být cítit žádné napětí. Důležitý je dech. Nádech začíná do břicha, tak, že by se hrudník neměl vůbec pohybovat. Jakmile je břicho „plné vzduchu“, pokračuje nádech do hrudníku, až nahoru ke klíčním kostem.

Bez zadržení dechu ihned navazuje výdech, který vypouští vzduch nejdříve z hrudníku a poté z břicha. Dýchání nemá být usilovné, není důležité nadechnout a vydechnout co nejvíce. Důležitá je pravidelnost a kontinuita dýchání. Pokud tedy pohodlně sedíte a v klidu dýcháte, přichází na řadu vizualizace energie a samotné čištění orgánů. Postupně se zaměřte na jednotlivé orgány a představte si je plné energie v jejich barvě. Například játra mají barvu zelenou. Ovšem používáním jater jako „čističky“ těla je tato barva tmavá, zanesená, těžká. S každým výdechem opouští tato tmavě zelená barva játra a naše tělo. S každým novým nádechem čerpáme zářivou, světlou zelenou a ukládáme ji do jater. Tento postup opakujeme postupně u všech orgánů. Ihned po cvičení můžete cítit mírnou nevolnost, která je běžná a je součástí každého očišťování těla od nečistot, ovšem v dlouhodobém měřítku se budete cítit mnohem lépe.

Jak začít?

V České republice existuje několik škol qi – gong. Prakticky v každém větším městě téměř určitě najdete mistra některé ze škol, který hodiny qi – gong poskytuje. Stačí trochu zabrouzdat internetem. Ke cvičení qi – gong nepotřebujete nic, než vlastní tělo a odhodlání naučit se tajům technik starých tisíce let, kterých dnes využívají lidé po celém světě k navození osobní rovnováhy a fyzického i psychického zdraví. Tak proč nepatřit mezi ně? 🙂

Přidejte komentář

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Děti Zvířata
Vincent s angínou a Lily se zánětem průdušek
Jak nám může pomoci příroda k tuhému kořínku
Astmatický záchvat dítěte je nepříjemný a stresující nejen pro něj, ale i pro všechny, kteří jej mají rádi.
Astma u dětí nemusí znamenat konec jejich plnohodnotného života
Proč je malování a kreslení důležité právě pro vaše dítě
Byliny a rostliny
„Bambus přináší do zahrady radost,“ říká bambusář Martin
5 nejlepších čajů pro děti
Zahrada v lednu aneb mentální příprava na první sezónu
Recepty - Adamovo vaření
5 nejlepších čajů pro děti
Recept z Cukrfree – Domácí kokosové tyčinky
A tak jsem si zavařila. Ale ne na zdravější jídlo (2. díl)
Cvičení Přírodní kosmetika
Proč cvičím? Co mě k tomu přivedlo? (1. díl)
Vincent s angínou a Lily se zánětem průdušek
Jak nám může pomoci příroda k tuhému kořínku
Astmatický záchvat dítěte je nepříjemný a stresující nejen pro něj, ale i pro všechny, kteří jej mají rádi.
Astma u dětí nemusí znamenat konec jejich plnohodnotného života
„Bambus přináší do zahrady radost,“ říká bambusář Martin
Darujte radost dětem v Krabici od bot
Zavolala jsem do Indie a bylo to (vo)ono!
Robert a Lenka: Podnikejte profesionálně a zdravě
Takže kamna tu byla a zase budou? Jupí :)
Jak ve starém domě ušetřit energii?
A tak jsem si zavařila. Ale ne na zdravější jídlo (2. díl)
Chceme zdravější jídlo do školky (1. díl)
Zahrada v lednu aneb mentální příprava na první sezónu