Žijeme v době, kdy máme všeho dostatek. Přespříliš. Máme spoustu oblečení, hraček, bot, aut, bazénů. A nestačí nám to. Nedočkavě očekáváme slevy, které nás připoutají k internetu a naženou do obchodních domů.
Odpočítáváme dny do Black Friday 2019 (Černý pátek 29. listopadu) a Cyber Monday 2019 (pondělí, 2. prosince).
Věci jsou všude kolem nás. V reklamách, v nákupácích. A jasně, přichází Vánoce. Dny se slevou „nádherně“ zapadají do materiálního kolotoče.
Co je Black Friday?
Původně se tento den jmenoval Černý pátek (Black Friday), protože velký počet nakupujících způsobil dopravní nehody a někdy dokonce násilí. Policie vytvořila frázi, aby popsala chaos obklopující přetížení pěší a automobilové dopravy v nákupních zónách v centru města. Historie Black Friday odhalila, že to byl rušný nákupní den dlouho předtím, než dostal své jméno.
Historie Black Friday
Evropa zažila “Černý pátek” 25. října roku 1929. V týdnu, kdy prudce zlevnily akcie na velkoobchodní burze v americkém New Yorku. Následovala Velká hospodářská krize: nezaměstnanost, ulice plné žebráků, vzestup fašismu, ale taky pozdější posílení sociálního státu.
Ať chceme nebo ne, Black Friday oficiálně otevírá vánoční nákupní šílenství.
Výhodné akce ale probíhají během celého kalendářního roku a čím více zákazníků míří k pokladnám, tím méně jsou pravděpodobné opravdové slevy. Výhodné nabídky jsou teprve až jsou obchody prázdné, tedy po Vánocích, anebo po sezóně. Například plavky se vyprodají na podzim.
Utrácení vs #OptOutside
Kampaň Black Friday znáte. A co vám říká #OptOutside?
V USA je samozřejmě nákupní šílenství mnohonásobně větší než u nás. Kampaň #OptOutside vybízí spotřebitele, aby zapomněli na šílenství Black Friday 2019 a místo toho vyrazili do přírody. Dozvěděla jsem se o ní od Thomase Kolstera.
Thomas Kolster má více než 16 let zkušeností s prací v digitální agentuře a je přesvědčen, že správná komunikace hraje klíčovou roli v podpoře udržitelnějšího myšlení a chování. Jeho kniha „Goodvertising“ vyšla v roce 2012 s velkým ohlasem. Týkala se využití reklamy jako nástroje pro dobro na zemi. Více jsem o něm napsala na blogu Ladyvirtual.cz.
Thomas Kolster vyslovil při své prezentaci pro Lindström Group termín #OptOutside.
V loňském roce se REI rozhodl místo svátku utrácení Black Friday zavřít všechny své obchody a zahájit kampaň, kterou nazvali #OptOutside. Co to je? Jde o to, aby lidé dělali úplně jiné věci, než seděli u počítače a nakupovali. Myslím, že je to skvělá myšlenka – vyrazit ven místo hledání Black Friday slev.
Společnost REI již pátým rokem uzavírá obchod na Black Friday a vybízí kupující a zaměstnance, aby se zaregistrovali na 52týdenní (roční) The Opt to Act Plan – akční plán „malých kroků“ s cílem omezit emise uhlíku a žít energeticky účinnější životy.
„Zavřít obchod na Black Friday je existenciální riziko pro naše podnikání, ale není to nic proti tomu, jaké existenciální riziko by bylo potlačit naši vášeň,“ říká Ben Steele z obchodu REI.
Líbí se mi, že REI prodává více než jen outdoor oblečení. „Prodává“ myšlenku a sílu svého poslání, své vášně.
Co můžeme udělat místo Black Friday?
Chcete se v pátek 29.11.2019 místo Black Friday přidat k #OptOutside s REI, myslete hlavně na pohyb a pěší turistiku. Co můžete udělat?
- Vyrazte s kamarády na turistický pochod.
- Pozvěte své přátele a rodinu do přírody.
- Jděte si zaplavat do krytého bazénu.
- Sdílejte myšlenku #OptOutside.
- Jděte ven a ukliďte své okolí.
- Stáhněte si The Opt to Act Plan a plňte ho.
- „Prostě jen buďte“ ten den s tím, koho milujete.
- Vylezte na nejbližší kopec v okolí. Z výšky vše vypadá nádherně a osobní starosti jsou menší.
- Hodně se smějte, ale nepijte.
- Pořádně se nadýchejte čerstvého vzduchu. Smrdět u internetu můžete každý den.
Video #OptOutside
Kde v roce 2019 nakoupit na Black Friday?
Když už se rozhodnete hledat slevy a nakupovat na Black Friday, vybírejte pouze věci, které doopravdy potřebujete.
Níže najdete obchody, které nabídnou okolo Black Friday 2019 zajímavé slevy. Jestli chcete přidat obchod, který slevu nabídne, napište na: info@tuhykorinek.cz. Upřednostňujeme obchody, které prodávají ekologické, ekonomické, bio nebo zdravotní produkty, pomůcky a služeb.
Obchody s Black Friday slevou
LED Solution
Slevy na LED osvětlení. LED žárovky spotřebují 7 krát méně elektrické energie než běžné žárovky.
Prozdravi.cz
Výprodej produktů, které mohou pomoci k více zdravým dnům v roce.