Co je třeba vědět o domácím vzdělávání

Rozhodujete se pro domácí vzdělávání vašeho dítěte, nebo k němu jste přinuceni okolnostmi? Bude pro vás užitečné vědět, co „domškoláctví“ obnáší a co je třeba zajistit.

Jaké je třeba splnit podmínky?

V současné době je v České republice dle § 41 zákona č. 561/2004 Sb. umožněno individuální vzdělávání pro žáky na 1. i na 2. stupni ZŠ. Přechod dítěte na domácí vzdělávání se uskuteční na základě písemné žádosti, které vyhoví ředitel školy, do které bylo dítě přijato k povinné školní docházce. Žádost je možné podat kdykoliv v průběhu školního roku.

Podmínky pro přijetí dítěte do domácího vzdělávání jsou:

  • Přijatelné odůvodnění žádosti (nestačí pouze rozhodnutí rodičů).
  • Zajištění odpovídajících podmínek pro vzdělávání žáka v domácím prostředí.
  • Odpovídající vzdělání osoby, která bude žáka vyučovat (pro žáka na 1. stupni, je třeba mít minimálně středoškolské vzdělání s maturitou, pro žáka na 2. stupni, je třeba mít vysokoškolské vzdělání).
  • Zajištění vhodných učebnic a studijních textů.

Je vhodné si obstarat vyjádření z pedagogicko-psychologické poradny nebo speciálního pedagogického centra. Často je součástí vyhodnocení žádosti i vstupní pohovor. Veškeré informace a podmínky pro domácí vzdělávání naleznete na stránkách MŠMT.

Čím vybavit domácnost?

Pro zajištění podmínek pro vzdělávání je třeba domácnost vybavit psacím stolem, psacími a výtvarnými potřebami. Dále je nutností mít počítač s přístupem k internetu a tiskárnu. Ideální je laserová tiskárna, jejíž výhodou oproti inkoustové je, že v porovnání ceny a počtu vytisknutých stran značně ušetříte.

Právě díky tiskárně můžete dítěti připravit řadu učebních podkladů dle svého uvážení, nebo dle doporučení od školního konzultanta. Od doplňovaček, slepých map, přes pexeso s angličtinou až po nejrůznější praktická cvičení. Vyplněné materiály je třeba evidovat a vytvářet portfolio žáka. Můžete vyzkoušet také Montessori přístup.

Výdaje spojené s domácí výukou hradí zákonný zástupce žáka s výjimkou učebnic a základních školních pomůcek dle § 27 odst. 3 a 6, speciálních učebnic a speciálních didaktických a kompenzačních učebních pomůcek dle § 16 odst. 7 a výdajů na činnost školy.

Kreativní metody výuky

Jedním z největších plusů i výzev domácí výuky je, že ji lze pojmout velmi hravě a kreativně. Dítě se učí prostřednictvím praktických činností a řadu pomůcek a učebních materiálů si může samo vyrobit. Výhodou je názornost. Přírodopis lze vyučovat rovnou u zdroje – v lese nebo na zahradě, zeměpis prostřednictvím cestování po rodné zemi, chemii a fyziku při batikování nebo potisku na trička, matematiku při nakupování potravin apod.

Důležité je nejen dítě zaujmout, ale naučit ho i soustředěné práci, samostatnosti a jistému řádu v plnění zadaných úkolů. Je doporučené se řídit osnovami a mít rozvržené vyučování do jednotlivých sekcí, abyste s dítětem stačili projít všechnu látku určenou k probrání za dané období.

Strašák jménem přezkoušení

Domácí vzdělávání vyžaduje odvážné a disciplinované rodiče.
Domácí vzdělávání vyžaduje odvážné a disciplinované rodiče.

V průběhu výuky je možné se obracet pravidelně na školního konzultanta. Je doporučené, aby byl dopředu stanoven přesný harmonogram konzultací.

Dítě přijaté do domácího vzdělávání bude absolvovat každé pololetí zkoušky z příslušného učiva ve škole, kde je primárně pro povinnou školní docházku zapsané. Pokud by žák na konci druhého pololetí u zkoušek neprospěl, ředitel bude nucen zrušit povolení k individuálnímu vzdělávání a zařadit dítě zpět do příslušné třídy.

Socializace „domškoláků“

U domácího vzdělávání je potřeba zajistit dostatečnou socializaci dítěte a kontakt s vrstevníky. Toho lze snadno docílit prostřednictvím mimoškolních vzdělávacích aktivit, navštěvováním uměleckých a jiných spolků, účasti na táborech apod. Je vhodné dítě zapojovat do aktivit s lidmi různých věkových kategorií, trávit čas s prarodiči, pravidelně se setkávat s kamarády apod. 

Stojí to za to?

Sami musíte zvážit individuální situaci, potřeby dítěte a vaše možnosti. Dítě je při učení mnohem svobodnější. Může se učit vleže i za běhu a téměř při jakékoliv společné činnosti. Může trávit mnohem více času zdravým pohybem, objevováním světa a jeho zákonitostí a na čerstvém vzduchu. Na spoustu věcí si může přijít samo, takže rozvíjí samostatné a kreativní myšlení a může se zaměřovat na témata, která ho zajímají. Navíc má to nejlepší možné zázemí.

Věci, které je třeba zvážit kromě finanční situace, podmínek pro domácí výuku a časového vytížení rodiče, jsou nevýhody v podobě méně častého kontaktu dítěte s vrstevníky (nenavštěvuje-li pravidelně dětské spolky), nemožnost pracovat ve větším týmu a také těžší vytváření návyku pro respektování pravidel a dodržování termínů. Záleží pak čistě na rodiči, jak k překonání těchto výzev přistoupí.

Přidejte komentář

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Děti Zvířata
Co je třeba vědět o domácím vzdělávání
Ženská cykličnost aneb jak se v ženách vyznat
Dítě v kuchyni aneb ukaž mi, jak se to dělá?
Byliny a rostliny
Tajemství léčitelů z Bali
Návod na bylinkovou spirálu
Jak nám pomáhá pampeliška lékařská?
Šungit: Kámen života a jeho účinky
Důvěrné: týden se sebou
Aroma difuzér aneb cesta ke zdravé vůni
Jak na ekologický tisk od A do Z
Recepty - Adamovo vaření
Dítě v kuchyni aneb ukaž mi, jak se to dělá?
7 tipů, jak se naučit vařit
Špaldový koláč s makovou náplní
Makový koláč ze špaldy 🥧
Cvičení Ekodrogerie Přírodní kosmetika Zdravé podnikání
Šungit: Kámen života a jeho účinky
Meditace (obřad) za Bílou Horu
Jak si čistit mezizubní prostory?
„Bambus přináší do zahrady radost,“ říká bambusář Martin
Keto dieta je lepší než junk food, říká Filip Degl
Jolana Janišová a kuchařka Jídla Světla
Lidé se ostýchají mluvit o smrti se svými blízkými, říká Blanka Dobešová
Jak odstranit Jak žít Jak zlepšit
Co je třeba vědět o domácím vzdělávání
Ženská cykličnost aneb jak se v ženách vyznat
Dítě v kuchyni aneb ukaž mi, jak se to dělá?