Co je třeba vědět o domácím vzdělávání

Rozhodujete se pro domácí vzdělávání vašeho dítěte, nebo k němu jste přinuceni okolnostmi? Bude pro vás užitečné vědět, co „domškoláctví“ obnáší a co je třeba zajistit.

Jaké je třeba splnit podmínky?

V současné době je v České republice dle § 41 zákona č. 561/2004 Sb. umožněno individuální vzdělávání pro žáky na 1. i na 2. stupni ZŠ. Přechod dítěte na domácí vzdělávání se uskuteční na základě písemné žádosti, které vyhoví ředitel školy, do které bylo dítě přijato k povinné školní docházce. Žádost je možné podat kdykoliv v průběhu školního roku.

Podmínky pro přijetí dítěte do domácího vzdělávání jsou:

  • Přijatelné odůvodnění žádosti (nestačí pouze rozhodnutí rodičů).
  • Zajištění odpovídajících podmínek pro vzdělávání žáka v domácím prostředí.
  • Odpovídající vzdělání osoby, která bude žáka vyučovat (pro žáka na 1. stupni, je třeba mít minimálně středoškolské vzdělání s maturitou, pro žáka na 2. stupni, je třeba mít vysokoškolské vzdělání).
  • Zajištění vhodných učebnic a studijních textů.

Je vhodné si obstarat vyjádření z pedagogicko-psychologické poradny nebo speciálního pedagogického centra. Často je součástí vyhodnocení žádosti i vstupní pohovor. Veškeré informace a podmínky pro domácí vzdělávání naleznete na stránkách MŠMT.

Čím vybavit domácnost?

Pro zajištění podmínek pro vzdělávání je třeba domácnost vybavit psacím stolem, psacími a výtvarnými potřebami. Dále je nutností mít počítač s přístupem k internetu a tiskárnu. Ideální je laserová tiskárna, jejíž výhodou oproti inkoustové je, že v porovnání ceny a počtu vytisknutých stran značně ušetříte.

Právě díky tiskárně můžete dítěti připravit řadu učebních podkladů dle svého uvážení, nebo dle doporučení od školního konzultanta. Od doplňovaček, slepých map, přes pexeso s angličtinou až po nejrůznější praktická cvičení. Vyplněné materiály je třeba evidovat a vytvářet portfolio žáka. Můžete vyzkoušet také Montessori přístup.

Výdaje spojené s domácí výukou hradí zákonný zástupce žáka s výjimkou učebnic a základních školních pomůcek dle § 27 odst. 3 a 6, speciálních učebnic a speciálních didaktických a kompenzačních učebních pomůcek dle § 16 odst. 7 a výdajů na činnost školy.

Kreativní metody výuky

Jedním z největších plusů i výzev domácí výuky je, že ji lze pojmout velmi hravě a kreativně. Dítě se učí prostřednictvím praktických činností a řadu pomůcek a učebních materiálů si může samo vyrobit. Výhodou je názornost. Přírodopis lze vyučovat rovnou u zdroje – v lese nebo na zahradě, zeměpis prostřednictvím cestování po rodné zemi, chemii a fyziku při batikování nebo potisku na trička, matematiku při nakupování potravin apod.

Důležité je nejen dítě zaujmout, ale naučit ho i soustředěné práci, samostatnosti a jistému řádu v plnění zadaných úkolů. Je doporučené se řídit osnovami a mít rozvržené vyučování do jednotlivých sekcí, abyste s dítětem stačili projít všechnu látku určenou k probrání za dané období.

Strašák jménem přezkoušení

Domácí vzdělávání vyžaduje odvážné a disciplinované rodiče.
Domácí vzdělávání vyžaduje odvážné a disciplinované rodiče.

V průběhu výuky je možné se obracet pravidelně na školního konzultanta. Je doporučené, aby byl dopředu stanoven přesný harmonogram konzultací.

Dítě přijaté do domácího vzdělávání bude absolvovat každé pololetí zkoušky z příslušného učiva ve škole, kde je primárně pro povinnou školní docházku zapsané. Pokud by žák na konci druhého pololetí u zkoušek neprospěl, ředitel bude nucen zrušit povolení k individuálnímu vzdělávání a zařadit dítě zpět do příslušné třídy.

Socializace „domškoláků“

U domácího vzdělávání je potřeba zajistit dostatečnou socializaci dítěte a kontakt s vrstevníky. Toho lze snadno docílit prostřednictvím mimoškolních vzdělávacích aktivit, navštěvováním uměleckých a jiných spolků, účasti na táborech apod. Je vhodné dítě zapojovat do aktivit s lidmi různých věkových kategorií, trávit čas s prarodiči, pravidelně se setkávat s kamarády apod. 

Stojí to za to?

Sami musíte zvážit individuální situaci, potřeby dítěte a vaše možnosti. Dítě je při učení mnohem svobodnější. Může se učit vleže i za běhu a téměř při jakékoliv společné činnosti. Může trávit mnohem více času zdravým pohybem, objevováním světa a jeho zákonitostí a na čerstvém vzduchu. Na spoustu věcí si může přijít samo, takže rozvíjí samostatné a kreativní myšlení a může se zaměřovat na témata, která ho zajímají. Navíc má to nejlepší možné zázemí.

Věci, které je třeba zvážit kromě finanční situace, podmínek pro domácí výuku a časového vytížení rodiče, jsou nevýhody v podobě méně častého kontaktu dítěte s vrstevníky (nenavštěvuje-li pravidelně dětské spolky), nemožnost pracovat ve větším týmu a také těžší vytváření návyku pro respektování pravidel a dodržování termínů. Záleží pak čistě na rodiči, jak k překonání těchto výzev přistoupí.

Přidejte komentář

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Děti Zvířata
Co je třeba vědět o domácím vzdělávání
Ženská cykličnost aneb jak se v ženách vyznat
Dítě v kuchyni aneb ukaž mi, jak se to dělá?
Byliny a rostliny
Tajemství léčitelů z Bali
Návod na bylinkovou spirálu
Jak nám pomáhá pampeliška lékařská?
Důvěrné: týden se sebou
Aroma difuzér aneb cesta ke zdravé vůni
Jak na ekologický tisk od A do Z
Dětský pokoj podle Montessori
Recepty - Adamovo vaření
Dítě v kuchyni aneb ukaž mi, jak se to dělá?
7 tipů, jak se naučit vařit
Špaldový koláč s makovou náplní
Makový koláč ze špaldy 🥧
Cvičení Ekodrogerie Přírodní kosmetika Zdravé podnikání
Jak si čistit mezizubní prostory?
Co je to Gestalt terapie?
Tajemství léčitelů z Bali
„Bambus přináší do zahrady radost,“ říká bambusář Martin
Keto dieta je lepší než junk food, říká Filip Degl
Jolana Janišová a kuchařka Jídla Světla
Lidé se ostýchají mluvit o smrti se svými blízkými, říká Blanka Dobešová
Jak odstranit Jak žít Jak zlepšit
Co je třeba vědět o domácím vzdělávání
Ženská cykličnost aneb jak se v ženách vyznat
Dítě v kuchyni aneb ukaž mi, jak se to dělá?