Jak se zbavit stresu? Držte se doporučení 3 S: spánek, sport, sebeláska

Stres člověka provází od nepaměti. V určité míře může být pomocníkem, ale pokud je ho nadmíru, může ohrožovat vaše zdraví. Proto je namístě jej udržovat na uzdě. Zjistěte, jak efektivně zvládat stres.

O stresu v kostce

Stres je reakcí našeho těla na mimořádnou situaci. Nemusí být přitom vždy vysloveně negativní záležitostí. Mírný a zdravý stres vám pomůže zvládnout například jednorázovou náročnou zkoušku nebo pracovní úkol. Do vašeho těla se přitom uvolní hormon adrenalin, který vás pozitivně „nakopne“ k překonání situace.

O poznání horší je dlouhodobý stres, kdy pociťujete nebezpečí nebo čelíte náročné situaci. Obvykle se pojí s událostmi, které probouzejí pocity úzkosti, strachu, nejistoty, napětí, neklidu a bezmoci.

Hlavní příznaky stresu

Jak poznat, že jste ve stresu? Pokud si vaše tělo nedokáže od stresové situace odpočinout, mohou se dostavit deprese a úzkosti. Fyzicky se mohou projevovat:

  • zvýšeným tepem a krevním tlakem,
  • zrychleným dýcháním,
  • problémy s trávením,
  • sníženou imunitou,
  • napětím svalů,
  • problémy se spánkem.

Důsledky dlouhodobého stresu

Dlouhodobý stres je pro člověka nebezpečný, jelikož má negativní vliv na jeho zdravotní stav v mnoha ohledech. U nemocných lidí může dokonce výrazně zhoršit zdravotní stav. Jedním z důsledků je snížená obranyschopnost lidského těla, která se pojí s dalšími zdravotními potížemi. Co všechno může stres způsobit?

  • Bolesti hlavy,
  • závratě,
  • únavu a vyčerpání organismu,
  • vnitřní neklid, projevující se třesem celého těla,
  • tlak na hrudi,
  • bolest břicha,
  • nechutenství či přejídání se,
  • poruchy příjmu potravy,
  • zrychlenou srdeční činnost.
Obrázek: Dlouhodobý stres způsobuje vnitřní neklid.

Jak vyzrát na stres? Hlavně se mějte rádi

Otázku jak se nestresovat si jistě položili všichni, kteří si tímto stavem prošli. Nejdůležitější je být v pohodě, což se obvykle mnohem snadněji řekne, než udělá. Nicméně existuje pravidlo 3 S, které vám pomůže cítit se lépe. Jedná se o:

  1. spánek,
  2. sebelásku,
  3. sport.

Spánek je důležitý pro regeneraci

Dostatečně dlouhý a kvalitní spánek je pro lidské zdraví nezbytný. Pokud spíte nekvalitně nebo trpíte některou ze spánkových poruch, může se u vás objevit:

  • nesoustředěnost,
  • náladovost,
  • snížená bdělost a postřeh,
  • zvýšený krevní tlak,
  • tendence k obezitě.

Kvalitní spánek je přitom důležitý pro celkovou regeneraci organismu. Pokud se dobře vyspíte, budete ve skvělé fyzické, ale i psychické kondici. Během spánku dochází také k omlazování pokožky i k tělesnému růstu, například svalů po cvičení.

Optimální doba spánku je u každé generace lidí jiná. Zatímco novorozenci spí 14–17 hodin denně, dospělí by měli spát zhruba 7–9 hodin. Jak dosáhnout kvalitního spánku?

  • Pořiďte si kvalitní postel, rošt i matraci. Matrace by měla vašemu opěrnému aparátu poskytovat dostatečnou oporu a nikde netlačit. Rošt se postará o to, aby byla zátěž vyvinutá na matraci optimálně rozložená a nedocházelo k nepříjemným protitlakům.
  • Spěte v ložnici s teplotou vzduchu 16–18 °C.
  • Před ulehnutím ložnici vyvětrejte a udržujte vlhkost vzduchu mezi 40–60 %.

Sebeláska je klíč pro šťastný život

Zní vám pojem sebeláska sobecky? Rozhodně nemusí! Důvodem ke stresu je mnohdy přísnost a nesmyslně vysoké nároky, které na sebe kladete. Sebeláska je o přijetí sebe sama, ale také o vnitřním smíření. Důležité je být v souladu se svou tělesnou, mentální i duševní podstatou. Nesoulad totiž vyvolává onen stres. Pokud se naučíte milovat sami sebe, budete:

  • sebevědomí,
  • schopni říct ne,
  • šťastnější a spokojenější,
  • v lepší fyzické i psychické kondici.

Sport vám zvedne náladu

Cvičení pozitivně působí na vaši kondičku, psychiku i spánek. Pravidelné sportování vám přinese nejen pěkné křivky, ale také dobrou náladu, označuje se totiž jako přírodní antidepresivum.

Během sportování se uvolňují tzv. hormony štěstí, mezi které patří zejména:

  • dopamin,
  • serotonin,
  • endorfin.
Obrázek: Sport je považovaný za přírodní antidepresivum.

Tyto hormony přispívají k pocitu pohody až euforie, což jsou hlavní důvody, proč si lidé, kteří se cítí ve stresu a pod tlakem, chodí zacvičit. Svoje sportovní výkony si díky chytrým pomocníkům můžete měřit. Jestliže chcete efektivně cvičit a spalovat kalorie, je důležité znát svoji tepovku, kterou vám odhalí chytré pulsmetry či sporttestery.

Neaktivní způsob života se projeví nejen na vaší fyzické kondici, ale také na psychické nepohodě. Nemusíte běhat maraton nebo vzpírat stokilogramové činky, stačí jít na procházku a pročistit si hlavu, vyrazit na kole na výlet nebo se uklidnit a protáhnout při józe.

Proti stresu bojujte zdravým jídelníčkem

Pokud se chcete udržovat v dobré psychické kondici, dbejte také na to, co jíte. Vybírejte pouze kvalitní potraviny. Vyhýbejte se polotovarům a alkoholu, které vašemu tělu v podstatě nic nepřinášejí, naopak ho „zanášejí“.

Co jíst proti stresu?

  • Mléčné výrobky – zakysané mléčné výrobky pomáhají udržovat zdravou střevní mikroflóru, která snižuje míru úzkosti a je prevencí proti depresím.
  • Borůvky – jsou přírodními antioxidanty, podporují imunitní systém a vyvažují negativní působení stresové zátěže.
  • Čokoláda – tmavá čokoláda dokáže v lidech vyvolat pocity podobné zamilovanosti.

U nápojů by měla převažovat především čistá voda.

Rady, tipy a fígle nakonec

Při sportování pamatujte na to, že každý člověk je jiný. Zatímco někdo chce zhubnout, jiný se chce zbavit napětí ze stresu. Pro psychickou pohodu je optimální si zacvičit alespoň 3krát týdně. Své výkony, stejně jako následnou kvalitu spánku pak můžete kontrolovat pomocí sportovních náramků či hodinek. Doma se můžete věnovat cvičení pilates, jógy, ale i posilování. Mezi nejoblíbenější venkovní sporty patří běh a jízda na kole. Skvělou volbou jsou i venkovní workoutová hřiště.

V případě spánku se doporučuje dodržovat spánkové rituály. Před spaním byste na sebe neměli nechat působit modré světlo z obrazovek elektroniky. Raději si přečtěte knihu, dejte si horkou koupel nebo poslouchejte relaxační hudbu. Kromě toho můžete i relaxovat a vizualizovat si příjemná místa. Oblíbeným spánkovým rituálem je aromaterapie, kdy na sebe před spánkem necháte působit uklidňující vůně, mezi které patří například levandule.

U sebelásky je důležité se nesrovnávat s ostatními. Nesrovnávejte vaše největší nedostatky s něčím úspěchem. Dostanete se tak na cestu, která vás může psychicky zničit. Pamatujte, že jste jedineční a že každý má své silné a slabé stránky.

Nenechte se zotročit stresem a už při prvních příznacích se snažte udělat si pohodu. Prodýchejte situaci, dejte si čokoládu nebo si vyjeďte na kole a pročistěte hlavu.

Přidejte komentář

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Děti Zvířata
Udržitelnost a ekologické chování se promítají i do nábytku a bydlení
Jak je možné, že mají narozené děti modré oči?
Jak poznat, že vás kočka miluje
Byliny a rostliny
Venkovní LED osvětlení – co všechno osvětlit a jakým světlem
Čtvrtá sezóna – vše je jinak!
Když duše promluví a srdce vede
Udržitelnost a ekologické chování se promítají i do nábytku a bydlení
Pomocníci do bytu seniora
Malovat po zdech doporučeno
Vánoční průvodce: Jak na EKO-Friendly a Zero Waste Vánoce?
Recepty - Adamovo vaření
Koronavirus a těhotenství: jak se z toho nezbláznit
Jak zhubnout? Vyvarujte se mýtům a buďte v klidu
7 důvodů proč pít alkohol
Cvičení Ekodrogerie Přírodní kosmetika Zdravé podnikání
Jak se zbavit stresu? Držte se doporučení 3 S: spánek, sport, sebeláska
Jak začít s jógou? Snadno, mrkněte na tyto tipy
Jak udržovat zdraví
„Bambus přináší do zahrady radost,“ říká bambusář Martin
Keto dieta je lepší než junk food, říká Filip Degl
Jolana Janišová a kuchařka Jídla Světla
Lidé se ostýchají mluvit o smrti se svými blízkými, říká Blanka Dobešová
Jak odstranit Jak žít Jak zlepšit
Jak se zbavit stresu? Držte se doporučení 3 S: spánek, sport, sebeláska
Jak začít s jógou? Snadno, mrkněte na tyto tipy
Svobodou ke vzdělávání