Domácí vzdělávání je v současné době na vzestupu. Čím dál tím více rodičů přistupuje k tomuto
způsobu vzdělávání. Důvody mohou být jakékoliv, od nedůvěry ve školský systém až po poskytnutí
větší svobody dítěti.
Co je svoboda?
Mnoho lidí neví, co svoboda je, nikdy jí nezažili, nepocítili. Každodenní (celodenní) čas strávený v zaměstnání, které nás ve velké většině případů nenaplňuje.
Je tohle svoboda? Jistě, namítnete, že někdo ty složenky platit musí, ale za jakou cenu? Teď si ve své mysli zkuste vykonstruovat představu, jak by vypadaly vaše dny, kdybyste nemuseli chodit do práce, nebo vykonávali práci, která vás zcela pohlcuje a naplňuje. Víte to? Vyvstane vám tato představa snadno v mysli nebo jí lovíte po různých zákoutích mozku?
Pojďme si maličko zafilozofovat, co se pod pojmem svoboda může skrývat. Svoboda je celkem obšírné téma a každý si představí zcela odlišné věci. Svoboda jde ruku v ruce s různorodostí našich životů. Pro někoho je svoboda, že má na výběr z několika možností, pro dalšího, že nemá na výběr vůbec.
Z mého úhlu pohledu je svoboda, že člověk nemusí dělat to, co nechce, avšak zároveň svým konáním neohrožuje druhé. Podle mého názoru je svobodný pouze ten člověk, který je naplněn dobrými úmysly.
„Svoboda znamená zodpovědnost. To je důvod, proč se jí většina z nás obává.“
George Bernard Shaw
Svoboda v souvislosti se vzděláváním?
Dítě má svobodnou možnost se rozhodnout, co chce v danou chvíli rozvíjet. Chce se zrovna učit psát nebo počítat?
Chce se dozvědět více o dějinách nebo o hlavních městech světa? Každé dítě je jedinečné, na jiném vývojovém stupni (je v pořádku přesně takové, jaké je!), proto nelze všechny děti učit stejnou formou s totožným obsahem. To je podhoubí pro vznik různých dysfunkcí (např. dysgrafie, dyskalkulie), jelikož učíme děti něco, nač ještě nedozrály.
„Nikdy jsem nedopustil, aby škola stála v cestě mému vzdělání.“
Mark Twain
Ve společnosti nejvíce diskutované téma. Chudák to naše dítě… nebude mít kamarády… bude izolované. Položme si nyní otázku. Je v dnešní době vůbec možné izolovat dítě? V době dětských koutků, hřišť, kroužků apod.? Navíc i vy sami, jakožto rodiče máte své kamarády, kteří mají děti.
Skutečná socializace probíhá mimo zdi školských zařízení, kde mají děti možnost se setkat s lidmi různého věku, sociálního statutu, vzdělání apod.
Pro koho je domácí vzdělávání určeno?
Tato forma vzdělávání je přirozenou součástí dítěte. Dítě se učí od rodičů. Když jsou rodiče dobrými lidmi, dítě následuje tuto cestu. A není to, to, oč tu jde především? Vychovat z dítěte láskyplného a empatického dospělého?
Když nastoupí dítě do školského zařízení, působí na něj mnoho faktorů, které ho formují, a mnohdy již na nápravu od rodičů není prostor, jelikož i sami rodiče jsou zavaleni svými problémy. A nebojte, dítě přirozeně nasaje i vědomosti, na které je vývojově připraveno. Jak již asi vyplývá z předešlých řádků, domácí vzdělávání je určeno pro všechny děti, ale již si nejsem jistá, zda je vhodné pro všechny rodiče. Dokážete naslouchat dítěti a dát mu svobodu?
„Povaha je mnohem víc než vzdělání!“
Arthur Schopenhauer
Článek napsala Veronika Káčeriková Kostovová.